INDUMENTÀRIA:
El
populatxo tenia grans quantitats de peces de roba fetes amb teixits de llana,
lli i cotó basts i gruixats (estamenya, escot, cotonina, cordellat, panyo,
xamellot, mitjallana, sarja, drap, etc.) i els que podien guardaven pels
diumenges i dies de festa algunes peces més bones (escandalari, calamandria,
tafetà, filadís, indiana, friseta, estam, holanda, trué, i rarament domàs,
moaré, ràs, mussolina, batista, etc.). La gent de bona posició, a més a més
dels teixits esmentats, també en tenia alguns de seda luxosos (lama, segrí,
tissú, terçanell i franel·la entre altres).
A grans
trets, i pel que fa a la indumentària masculina, podem dir que els homes ben
posicionats portaven una camisa bona de tela de lli a la qual ajustaven el coll
i els punys amb botons d’or o plata. Cobrien la camisa amb una jupa o
guardapits amb faldonet, i portaven uns calçons ajustats a les cames fins just
davall els genolls. També solien dur un saio elegant o casaca, que anys després
es substituiria per la levita. Completaven la indumentària amb unes calces,
generalment blanques, unes sabates amb sivella, i no hem d’oblidar la capa i el
capell de feltre.
Els
pagesos i menestrals es mudaven imitant a l’estament superior, segons les
possibilitats de cadascú. En canvi, la roba diària que portaven presentava
alguns trets i característiques d’èpoques anteriors. La camisa era de drap de
lli gruixat, damunt portaven un guardapits fins a la cintura, ajustat davant
amb una filera de botons i una ampla percinta a la cintura. Ja a les darreries
del segle es posarien alguna faixa o troca, i damunt un saio o jaqueta. Els
calçons eren amples i podien ser fins als genolls o llargs. Duien calces,
generalment de color, o antiparons i avarques, i segons l’estació de l’any
duien un capell de feltre o palla.
Pel
que fa a la indumentària femenina del segle XVIII, podem dir que presentava
moltes particularitats comuns amb la mallorquina gairebé durant tota la
centúria. En el s. XIX, mentre Menorca s’adaptava als nous corrents europeus,
l'interior de Mallorca mantenia i perfeccionava les seves particularitats.
Les dones portaven una
camisa de lli fins davall els genolls, molt escotada i algunes amb randes als
punys i a l’escot. Damunt la camisa es posaven un gipó també escotat i
generalment negre, tot i que cada cop més s’utilitzaven els de color i
estampats. Les mànigues s’ajustaven al braç amb una enfilada de botons.
Portaven tres tipus de faldons amb les corresponents bastes i plecs a la
cintura: els de davall eren blancs de lli o cotó, els d'enmig de llana i sovint
retxats, i els de damunt que generalment eren llisos, d’una gran varietat de
colors, i amb alguns ornaments. La jaqueta era igual que el gipó, però amb més
pocs botons a les mànigues i amb un faldonet que quedava per fora del faldó.
Per fer feina solien dur calces fosques o de colors forts, i per anar mudades
blanques o de colors clars. Les sabates eren planes o de taló moderat amb
sivella. Es cobrien el cap amb el cambuix (una senzilla còfia), damunt d’ell es
posaven un rebosillo blanc de lli o cotó, ornat amb randes o brodats, i damunt d’aquest
es posaven l'anomenat rebosillo de damunt, molt més vistós i luxós. En temps de
fred substituïen el rebosillo de damunt per la manteta, i per sortir al carrer
la canviaven per la mantellina, mentre que el mantell es destinava més per les
ocasions especials. En el segle XIX totes aquestes peces d’abric van perdre la
seva utilitat per convertir-se en ornaments elaborats amb teixits prims i
transparents. Solien dur sovint la cua embolcallada de cintes o toques més o
manco vistoses segons l’ocasió i per completar l’abillament del cap es posaven
un floc davall les barres.
Pel que
fa a la joieria podem dir que estava marcada per un cert punt glamorós i
sobretot religiós com correspon a l’època. Les botonades de camises i gipons, i
les seves particulars característiques són una mostra de la importància
d’aquest complement en la indumentària, així com els fermalls i les sivelles.
La religiositat i devoció de la societat illenca queda palesa amb la gran
varietat de creus (sobretot de l’orde de Malta), rosaris, reliquiaris, justines
i medallons amb la imatge d’algun Sant. També hem de destacar la gran quantitat
d’anells, arracades, braceroles, collars, cadenes i diferents joiells que
s’esmenten en els inventaris.
INDUMENTARIA:
El populacho tenía grandes
cantidades de prendas de vestir hechas con tejidos de lana, lino y algodón
basto y grueso y los que podían guardaban para los domingos y días de fiesta
algunas piezas más buenas de tafetán o más raramente de raso o muselina. La
gente de buena posición, además de los tejidos nombrados también tenía algunas
de seda lujosas.
A grandes rasgos de la
indumentaria masculina podemos decir que los hombres bien posicionados llevaban
una camisa de tela de lino que se ajustaba al cuello y a los puños con botones
de oro o plata. Cubrían la camisa con un chaleco y llevaban unos pantalones
ajustados a las piernas hasta justo debajo de las rodillas. También solían
llevar un sayo o casaca, que más tarde se substituiría por la levita.
Completaban la indumentaria con unos calcetines, generalmente blancos, unos
zapatos con hebilla, y no podemos olvidar la capa y el sombrero de fieltro.
Los payeses y menestrales se vestían
de fiesta imitando al estamento superior, según las posibilidades de cada uno.
En cambio, la ropa diaria que llevaban presentaba algunas características de
épocas anteriores. La camisa era de lino grueso, encima llevaban un chaleco
hasta la cintura, ajustado delante con una hilera de botones y una cinta ancha en
la cintura. Ya a finales de siglo se
pondrían alguna faja y encima un sayo o chaqueta. Los pantalones eran anchos y
podían ser largos o hasta las rodillas. Llevaban calcetines, generalmente de
color y abarcas, y según la época del año llevaban sombrero de fieltro o de
paja.
De la indumentaria femenina del
s.XVIII podemos decir que presentaba muchas peculiaridades comunes con la
mallorquina durante casi todo el siglo. Pero en el s.XIX, mientras Menorca se
adaptaba a las corrientes europeas, el interior de Mallorca mantenía i
perfeccionaba sus particularidades.
Las mujeres llevaban una camisa
de lino que les llegaba hasta las rodillas, muy escotada y algunas con randas
en los puños y en el escote. Encima de la camisa se ponían un “gipó” también escotado generalmente
negro, aunque cada vez se utilizaban más los de color y estampados. Las mangas
se ajustaban al brazo con una hilera de botones. Llevaban tres faldones con sus
correspondientes bastas y pliegues en la cintura: los de debajo de lino o
algodón, los de en medio de lana y a menudo a rayas, y los de encima que
generalmente eran lisos, de una gran variedad de colores y algunos con
ornamentos. La chaqueta era igual que el “gipó”
pero con menos botones en las mangas i con un faldoncillo que quedaba fuera del
faldón.
Para trabajar solían llevar
calcetines oscuros o de colores fuertes, y para ir mudadas blancas o de colores
claros. Los zapatos eran planos o de tacón moderado con hebilla. Se cubrían la
cabeza con un “cambuix” (una sencilla
cofia), sobre él se ponían un “rebosillo”
blanco de lino o algodón adornado con randas y bordados, y encima de este se
ponían lo que llamaban “rebosillo de
damunt” (de encima), mucho más vistoso y lujoso. En tiempos de frío substituían
el “rebosillo de damunt” por una “manteta” i para salir a la calle la
cambiaban por la “mantellina”, mientras que el manto se destinaba más a
ocasiones especiales. En el s. XIX todas estas las piezas de abrigo perdieron
su utilidad para convertirse en ornamentos elaborados con tejidos delgados y
transparentes. A menudo solían llevar el pelo envuelto en cintas más o menos
vistosas según la ocasión y para completar el atuendo de la cabeza se ponían un
lazo debajo en mentón.
De la joyería podemos decir que
está marcada por un cierto punto glamoroso y sobretodo religioso como
corresponde a la época. Los botones de camisas y “gipons”, y sus particulares características son una muestra de la
importancia de este complemento en la indumentaria, así como las hebillas. La
religiosidad y devoción de la sociedad isleña puede apreciarse en la gran
variedad de cruces (sobretodo de la orden de Malta), rosarios y medallones con
la imagen de algún Santo. También debemos destacar la gran cantidad de anillos,
pendientes, pulseras, collares, cadenas y diferentes joyas que se nombran en
los inventarios de la época.
No hay comentarios:
Publicar un comentario